Sök:

Sökresultat:

120 Uppsatser om Papperslös; Flyktingbarn - Sida 1 av 8

En kÀnsla av sammanhang : Att leva i Sverige som ensamkommande flyktingbarn

Syftet med den hÀr uppsatsen var att undersöka hur tre ensamkommande flyktingbarn upplevde det stöd de fick dÄ de vistades pÄ ett HVB-hem placerat i Mellansverige, i vÀntan pÄ permanent uppehÄllstillstÄnd. Vi belyser i uppsatsen huruvida stödet har hjÀlpt ungdomarna att socialiseras in i det svenska samhÀllet samt om de fick den hjÀlp de behövde för att uvecklas till sjÀlvstÀndiga individer..

BerÀttelser om att lÀra sig ett nytt sprÄk. Ensamkommande flyktingbarn berÀttar.

BerÀttelser om att lÀra sig ett nytt sprÄk Ensamkommande flyktingbarn berÀttar Stories about learning a new language ? Narratives from unaccompanied refugee children.

Ensamkommande flyktingbarn : integrationsarbete

Syftet med uppsatsen var att undersöka hur ensamkommande flyktingbarn och personal pÄ ett urval av boenden, upplever de insatser som görs för att underlÀtta integrering i samhÀllet, med fokus pÄ skola, fritid och sprÄk. Vi anvÀnde oss av fyra stycken halvstrukturerade intervjuer, med personal och boenden, fördelade pÄ tvÄ olika boenden. Detta för att fÄ en inblick i det aktiva arbetet med integration samt upplevelsen av huruvida det gett nÄgot resultat. Vi grundade vÄr analys pÄ identitetsteorin samt systemteorin. Viktiga resultat var bland annat vikten av att hitta rÀtt personer nÀr man som ensamkommande flyktingbarn kommer till ett nytt land.

Spegel, spegel pÄ vÀggen dÀr, sÀg vilken norm jag ska följa hÀr? : -En kvalitativ studie om jÀmstÀlldhetsarbete och genus pÄ HVB-hem för ensamkommande flyktingbarn

Syftet med denna studie var att utifrÄn ett genusperspektiv undersöka hur tvÄ HVB-hem för ensamkommande flyktingbarn arbetar med jÀmstÀlldhetsfrÄgor. Detta undersöktes genom fyra halvstrukturerade intervjuer med personal pÄ HVB-hem för ensamkommande flickor och pojkar mellan 14-17 Är. En kvinna och en man pÄ respektive boende intervjuades. Intervjuerna spelades in och det transkriberade materialet analyserades utifrÄn socialkonstruktivistisk teori samt utifrÄn ett genusperspektiv. Resultatet av undersökningen visar hur stereotypa förestÀllningar kring kön konstruerades i det sociala arbetet med ensamkommande barn.

Att möta nyanlÀnda flyktingbarn: En kvalitativ studie med syfte att beskriva elevhÀlsans arbete med nyanlÀnda flyktingbarn i tre kommuner i Norrbotten

Detta Àr en studie jag genomfört i uppdrag för Kommunförbundet Norrbotten med syfte att beskriva elevhÀlsans arbete med nyanlÀnda flyktingbarn i förhÄllande till den nya skollagen gÀllande elevhÀlsa, i tre kommuner i Norrbotten. För att nÄ syftet med uppsatsen har följande frÄgestÀllning besvarats:- Upplever praktiskt verksamma inom elevhÀlsan att deras arbete med nyanlÀnda flyktingbarn lever upp till den nya skollagen gÀllande elevhÀlsa? Varför/varför inte?- Hur upplever praktiskt verksamma inom elevhÀlsan att deras arbete med nyanlÀnda flyktingbarn i dagslÀget fungerar?- Vilka resurser (ekonomi, personalbemanning, kompetens, vidareutbildning) har man att tillgÄ, upplever praktiskt verksamma dem som tillrÀckliga?Jag har anvÀnt mig av en kvalitativ metod och genomfört fem semistrukturerade intervjuer med personer som i parktiken arbetar inom elevhÀlsan, i kommunerna LuleÄ, Boden och Kalix. Resultatet har kopplats mot dels den nya skollagen gÀllande elevhÀlsa för eventuella bristande överenstÀmmelser samt mot teorier för implementering, för att förklara varför den nya skollagen inte realiserats inom verksamhetens arbete med nyanlÀnda flyktingbarn.Enligt min studie bör flertalet faktorer förbÀttras för att verksamheten ska kunna leva upp till den nya lagen. En kombination av flertalet ÄtgÀrder bör vidtas, dÀribland mer utbildning för praktiskt verksamma, en ökad möjlighet till att kunna driva fler förebyggande insatser, ett förbÀttrat samarbetet pÄ framförallt kommunal- och lÀnsnivÄ, ett upprÀttande av nationella direktiv för ett mer systematiskt arbete i hela landet samt utökad tid i arbetet för en mer likvÀrdig elevhÀlsa för samtliga nyanlÀnda flyktingbarn..

Flyktingbarn och beröring: en studie om beröring och dess betydelse för trygghetskÀnslan hos asylsökande elever

Under min specialpraktik sÄ var jag i en "vÀxa klass" pÄ en flyktingskola, jag upplevde dÄ att de var vÀldigt otrygga i gruppen, med sina klasskamrater och i sig sjÀlva. Jag sÄg hur svÄrt de hade för beröring av olika slag bestÀmde mig dÄ för att forska om hur man kan arbeta med beröring och flyktingbarn och om man pÄ sÄ vis kan öka trygghetskÀnslan hos dem. Genom att ha olika slags kroppskontakts övningar med barnen och observationer av dem under sju veckor sÄ har jag fÄtt ett resultat som visar att man definitivt kan anvÀnda sig av beröring för att öka trygghetskÀnslan. Detta visade sig genom att skillnaden pÄ hur de lekte med varandra innan och efter var stor och Àven att klyftan mellan pojkar och flickor minskade drastiskt efter sju veckor av beröringsövningar, vilket tyder pÄ att de kÀnde sig tryggare med varandra och sig sjÀlva..

Hur bemöter man idag tibetanska flyktingbarn i Dharamsala?

Detta arbete bygger pÄ en studieresa, under en mÄnads tid, till Indien, Dharamsala. Dharamsa-la Àr kÀnd för att inhysa den tibetanska statens exilregering och inte minst den tibetanska bud-dismens andlige ledare Dalai Lama. DÀrav Àr Dharamsala en viktig tillflyktsort för de tibe-tanska flyktingar som undkommit den Kinesiska regeringens förtryck i Tibet.Syftet med denna studie blir dÀrför, att fÄ mer insikt och kunskap om hur man idag i Dha-ramsala bemöter tibetanska flyktingbarn frÄn Tibet.Jag fick Àran, att möta 8 av de mÀnniskor som dagligen möter och arbetar med tibetanska flyktingbarn pÄ ett eller annat sÀtt.I undersökningen har jag dels anvÀnt mig av kvalitativa intervjuer och dels av observatio-ner. Genom dessa metoder framgÄr det, att tibetanska flyktingbarn blir bemötta pÄ ett kÀrleks-fullt och respektfullt sÀtt. Detta för, att de skall fÄ ett vÀrdigt liv i frihet samt en gedigen ut-bildning.Tibetanernas omtanke och kÀrlek till sin nÀsta generation motiverar barnen, i Dharamsala, att vilja studera, för att senare i livet ska kunna hjÀlpa andra tibetaner i nöd, vilka fortfarande Àr under den Kinesiska regeringens vÄld i Tibet..

Dublinförordningens barn : En diskursteoretisk analys av ensamkommande flyktingbarn inom EU:s asyl- och flyktingpolitik

Dublinförordningen Àr en överstatlig EU-lag som reglerar asylansökningsprocessen inom unionen och grundar sig pÄ principen om första land. Under uppsatsperioden publicerade EU-domstolen generaladvokat Pedro Cruz Villalóns Förslag till avgörande, som föresprÄkar en mildare behandling av gruppen ensamkommande flyktingbarn som tar hÀnsyn till begreppet barnets bÀsta. Uppsatsens syfte Àr att problematiserar förhÄllandet mellan EU:s Dublinförordning och ensamkommande flyktingbarn. Genom en diskursteoretisk analys av Cruz Villalóns förslag har tvÄ övergripande diskurser identifierats, dessa kallas i analysen för förstalandsföresprÄkarna respektive sistalandsföresprÄkarna. Diskurserna som Äterfinns i förslaget speglar tvÄ alternativa sÀtt att se pÄ ensamkommande flyktingbarn inom EU:s asyl- och flyktingpolitik.

Arbete med ensamkommande flyktingbarn ?

Syftet med denna kvalitativa studie var att analysera hur socialarbetare som arbetar med ensamkommande flyktingbarn praktiserar teorier och metoder utifrÄn lagar regler och förhÄllningssÀtt, samt att Àven ge en bild av vad de sjÀlva anser Àr viktigast i arbetet och mötet med dessa barn. Resultatet Àr baserat pÄ 5 stycken djupintervjuer gjorda med socialarbetare som regelbundet möter ensamkommande flyktingbarn. Vidare gjordes Àven jÀmförelser med tidigare forskning. Resultatet visar att varken lagar, metoder eller teorier anses vara det viktigaste i mötet med dessa barn. Kunskapen om lagar och regler Àr eftertraktad men inte sÄ mycket satsad pÄ.

Mottagande av ensamkommande flyktingbarn i Bromölla kommun : ett fall av misslyckad integration?

Integration Àr en diskussion som Àr högt pÄ agendan i Sverige. Mitt syfte har med denna uppsats varit att ta reda pÄ hur ensamkommande flyktingbarn fÄr chans att integreras i Bromölla kommun. Mina frÄgestÀllningar har varit: I vilken grad har integrationsmÄlen uppnÄtts? Hur kan implementeringsresultatet förklaras? PÄ vilka sÀtt skulle man kunna utveckla verksamheten till det bÀttre i Bromölla? Jag har valt att anvÀnda mig av implementeringsteori och har mÀtt hur integrationsmÄlen implementerats i verkligheten. Implementeringsteorin jag har valt att anvÀnda Àr ?uppifrÄn och ner?.

Copingstrategier i arbetet med ensamkommande flyktingbarn : Vikten av att vÄra sig sjÀlv för att kunna vÄrda andra

Till Sverige kommer dagligen ensamkommande flyktingbarn som so?ker asyl. Barnen har ofta varit med om sva?ra upplevelser som pa?verkat dem sva?rt med psykisk oha?lsa, a?ngest och oro som fo?ljd. Vissa av barnen placeras i familjehem men de flesta placeras pa? speciella boenden, sa? kallade HVB-hem.

Ensamkommande flyktingbarn : KĂ€nsla av sammanhang

Det krÀvs mycket av en mÀnniska som mÄste fly sitt hemland. NÀr dessutom ett barn flyr utan sina förÀldrar eller andra anhöriga Àr det möjligt att barnet har tvingats av sin familj att ge sig av och familjen lÀgger allt sitt hopp till att barnet ska lyckas i vÀstvÀrlden. Kraven och förvÀntningarna pÄ dessa flyktingbarn Àr svÄra att förstÄ. För att fÄ en djupare förstÄelse för de ensamkommande flyktingbarnens situation utformades studiens syfte till att undersöka hur personal pÄ boenden för ensamkommande flyktingbarn upplever barnens kÀnsla av sammanhang, vilket föranledde frÄgestÀllningarna: 1) Hur upplever personalen att de ensamkommande flyktingbarnens kÀnsla av sammanhang ser ut? 2) Vilka faktorer anser personalen som inflytelserika för barnens kÀnsla av sammanhang? I denna studie har en kvalitativ metod tillÀmpats, innefattande semistrukturerade intervjuer med Ätta respondenter som Àr personal pÄ boenden för ensamkommande flyktingbarn.

"Ett land dÀr alla har möjlighet att utvecklas." : En kvalitativ studie om ensamkommande flyktingbarns integration.

Syftet med studien Àr att undersöka, förstÄ och reflektera kring de faktorer som kan ha bidragit till sex individers, som vid ankomsten rÀknades som ensamkommande flyktingbarn, integrering in i det svenska samhÀllet. För att kunna besvara vÄra frÄgestÀllningar har vi valt att anvÀnda oss av kvalitativ metod dÄ den dels möjliggör en djupare förstÄelse för oss men Àven dÄ vi vill fÄ fram deras subjektiva upplevelser av deras integration. Vi grundade vÄr analys pÄ fem vetenskapliga artiklar samt teorier och begrepp sÄ som; Angel & Hjerns (2004) Flyktingkrismodell, Beckmans (2011) Integrationsteori, Kamalis (2006) ?Vi? och ?Dom? teori, Goffmans (2006) Stigmateori och Berger & Luckmanns (2008) Socialisationsteori. Resultatet visade att respondenterna upplevde att sprÄk var en viktig faktor i integreringen och att vÀrdfamiljen haft en stor betydelse för dem.

Integrationspusslet

Syftet med denna studie var att undersöka hur ett HVB-hem för ensamkommande flyktingbarn i GÀvleborgs lÀn arbetar för att frÀmja ensamkommande flyktingbarns integration. Fokus i studien lÄg pÄ metoder och strategier samt svÄrigheter som verksamhetens företrÀdare upplever i sitt arbete. Metoden som anvÀndes var kvalitativ intervju och under arbetet hade författarna en hermeneutisk infallsvinkel och materialet analyserades utifrÄn systemteori. Resultatet visar metoder och strategier som berör trygghetsskapande, samhÀllsorientering och nÀtverksskapande. SvÄrigheterna berör till stor del balansen som de ensamkommande flyktingbarnen mÄste hitta mellan de erfarenheter de bÀr med sig och den situation de befinner sig i idag.

HVB-hem för ensamkommande flyktingbarn : De anstÀlldas upplevelser och emotionella pÄverkan av arbetet

Syftet med studien var att undersöka vad personal pÄ HVB-hemmet i Lagan gör för ensamkommande flyktingbarn, vilka kÀnslor de stÀlls inför samt hur kÀnslorna hanteras. Vi genomförde en kvalitativ studie dÀr resultaten bygger pÄ intervjuer och en observation. Personalen arbetar med att socialisera in ungdomarna i samhÀllet. De finns till som stöd och försöker ge dem en meningsfull vardag genom att exempelvis uppmuntra ungdomarna till deltagande i fritidsaktiviteter.Personalen pÄverkas emotionellt av sitt arbete. De upplever frÀmst glÀdje men det förekommer situationer dÀr Àven frustration, oro eller otillrÀcklighet kan uppstÄ.

1 NĂ€sta sida ->